Tanulhatunk a járvány előtti felkészületlenségből?
A tavasszal beköszöntő koronavírus rettentően gyors ütemben rázta fel a vállalkozások megszokott, kényelmes mindennapjait. Számos forrás beszámolt arról, hogy a cégek mennyire le vannak maradva, ha technológiáról van szó. A hazai vállalkozások többségének nem csak a munkavállalók otthoni munkavégzéséhez szükséges felkészítés, de sokkal inkább a megfelelő kibervédelem kiépítésése okozott nehézségeket.
A Panda Security felméréséből kiderül, hogy a hazai IT szakemberek az ügyféladatok védelmét tartják a legkritikusabb kihívásnak. Az adatlopások elkerüléséhez és a GDPR megfeleléshez bizony ki kell nyitni a pénztárcát, de erős védelmet nem feltétlenül horribilis összegekért lehet csak kiépíteni. A felémérésben adott válaszok alapján azonban a hazai vállalkozások negyede nem rendelkezik kibervédelemre elkülönített összegekkel a IT-költségvetésben.
Ma a globális kockázatok élén – a természeti katasztrófák, klímaváltozás és szélsőséges időjárás mellett – a kibertámadások, adatlopások és csalások állnak. A Panda Security felmérése arra is rámutatott, hogy a megkérdezéstől számított egy éven belül – a résztvevők bevallása szerint – a cégek 60%-a szenvedett el sikeres kibertámadást. A támadást elszenvedett vállalatok 31%-a egy héten belül, 7 %-a pedig több hónap alatt, vagy egyáltalán nem tudta orvosolni a keletkezett problémát. A IT szakemberek leginkább az ügyféladatok elvesztésétől félnek, hiszen ez nem csak óriási anyagi károkat okozhat, hanem a vállalkozás imázsvesztését is eredményezi. A felmérésben megkérdezett cégek közel negyede (22%) nincs tisztában azzal, hogy érte-e őket egyáltalán betörés az elmúlt időszakban. A járványhelyzet alatt támadást szenvedett cégek majdnem fele a belső folyamatok leállásáról, hatékonyság-csökkenésről és adatok elvesztéséről, valamint az üzletfolytonosságban történt károkról számolt be.