márc 19

Koronavírus a munkahelyen

Koronavírus a munkahelyen

Az élet nem áll meg, csak átalakul.

A járvány egyik következménye, hogy sok vállalatnak váratlanul, rövid időn belül kell átállnia a személyes, fizikai kapcsolatokon alapuló munkavégzésről az otthonról történő munkavégzésre, ami viszont számos kérdést felvet.

  • Mi a megfelelő munkahelyi eljárásrend krízishelyzetben?
  • Mi a home office munkajogi háttere?
  • Mi a munkavállaló kötelezettsége home office-ban?
  • Milyen informatikai megoldások segíthetik a távmunkát?
CSAK A SZOFTVEREKÉRT JÖTTEM!
Koronavírus a munkahelyen

Mi az ésszerű eljárás krízishelyzetben?

A munkáltatótól elvárható, hogy részletes tájékoztatást nyújtson a koronavírussal kapcsolatos legfontosabb tudnivalókról – tünetek, terjedés módja, lappangás, megelőzés – valamint arról, hogy a vírussal való érintkezésük esetén a munkavállalók kihez fordulhatnak.

Ezzel egyidőben a foglalkoztatottaknak is tájékoztatniuk kell a munkáltatót arról, ha bármilyen, a munkahelyet, munkatársakat vagy partnereket érintő kockázatokról van tudomásuk.

A munkáltató feladata az egészséget nem veszélyeztető munkavégzés követelményeit – adott esetben fertőtlenítőszereket, maszkot, kesztyűt – biztosítani, és az ahhoz kapcsolódó adatkezelési folyamatokat kialakítani. Ehhez adott esetben célszerű adatvédelmi tisztviselő (DPO) bevonását alkalmazni.

Szervezd ki adatvédelmi feladataidat hozzánk!

A vészhelyzetek szabályozására ajánlott pandémiás vagy üzletfolytonossági tervet (BCP) készíteni, melyben célszerű kitérni:

  • a válságstáb felállítására, vagyis a kulcsszereplők – köztük a döntéshozók, és a külső-belső kommunikációért felelős szereplők, valamint a sérülékeny csoportok – a várandós vagy idősödő kollégák – beazonosítása;
  • a működés kritikus pontjainak feltárása;
  • a legkevesebb fizikai érintkezést igénylő munkarend kidolgozása;
  • a tájékoztatást elősegítő hatékony kommunikációs csatornák kiépítésére;
  • az alkalmazott intézkedések adatvédelmi kockázatainak mérlegelésére

Segítünk az üzletfolytonossági terv megírásában is!

Mi a home office jogi háttere?

Az otthonról történő munkavégzés alapja három eset lehet:

  • Általános szabályzat alapján

Ez nem a speciális járványügyi helyzetre, hanem az általános működésre vonatkozik. A munkáltató rendelkezhet általános szabályzattal az otthoni munkavégzésre vonatkozóan.

  • Munkáltatói utasításra

A munkáltató utasíthatja a munkavállalókat otthoni munkavégzésre, ám ennek jogszabályi kerete 44 munkanap lehet.

  • Speciális esetek

Vannak azonban olyan esetek, mikor a munka nem végezhető otthonról, a munkáltató mégis a munkavállaló távoltartását szeretné, mert feltételezi, hogy fertőzött helyen tartózkodott, vagy fertőzött személyekkel érintkezett. A munkáltató eszköze ilyenkor az állásidő, aminek idején – egyéb megállapodás hiányában – munkabér ugyanúgy megilleti a munkavállalót. Kivéve, ha a munkáltató elháríthatatlan külső okra hivatkozik, aminek alkalmazásának jogosságára viszont nincs általános szabály, azt minden egyes esetben külön mérlegelni kell.

Mi a munkavállaló kötelezettsége home office-ban?

A munkavállalónak otthoni munkavégzés során is kötelessége ugyanúgy rendelkezésre állni, a home office ugyanis nem jelent automatikusan kötetlen munkaidőt.

Milyen informatikai megoldások segítik a távmunkát?

Amikor hirtelen otthon találjuk magunkat, nehéznek fognak tűnni olyan egyszerű dolgok, amiket eddig természetesnek vettünk:

  • Egy-egy feladat pontosítása
  • Csoportos megbeszélések
  • Jelszavaink, dokumentumok elérése

Ráadásul ott lesz az örök kérdés: hogyan maradhatnak hatékonyak és biztonságosak ezek a tevékenységek távolról is?

Mi ezeket a megoldásokat ajánljuk:

Hogy pörgős maradjon minden:

A csapatmunkát számos eszköz támogatja, de amikre biztosan szükséged lesz:

  • Egy feladatkezelő alkalmazás, hogy mindig tudd hogyan haladnak a feladatok;  kinek, mikor, min kell dolgoznia!
  • Egy ügyféltámogató rendszer, hogy a bejelentéseket hatékonyan tudd kezelni úgy, hogy az egyedi válaszidők (SLA) is figyelembe legyenek véve!
  • Egy interaktív dokumentumtár, hogy közösen szerkeszthessetek dokumentumokat legyen szó akár munkatársaknak, vagy ügyfeleknek szóló anyagokról.

A jelenlegi helyzetre való tekintettel a MORESIMP csapata több olyan szoftvert is tud ajánlani, ami megoldja a fenti folyamatokat, bizonyos felhasználószámig a felhőben, ingyen!

TOVÁBB A SZOFTVEREKHEZ!

És biztonságos:

A távmunka támogatásával a szervezetek kinyitják belső rendszereiket, így az adatmozgások monitorozására, és az IT biztonságra kiemelt figyelmet kell fordítani.

  • A végponti eszközök védelme és a fájlmozgások monitorozása méginkább előtérbe kerül. A Panda Security megoldásai védelmet biztosítanak nulladik napi támadások, vírusok és adatlopás ellen.
  • A jelszóvédelem és a jogosultságkezelés a távoli munkavégzés során az átláthatóságot segíti. A PassMan vállalati jelszókezelő szoftver titkosítva tárolja az érzékeny üzleti információkat nyitó jelszavakat.
  • A munkavállalókat fel kell készíteni a biztonságtudatos eszközhasználatra, a célzott adathalász levelekre. Tapasztalt információbiztonsági felelősünk távoktatás keretében segít!

Ha bármelyik fenti témakör érdekel, vagy szeretnéd tudni, hogy indulj el, keress minket!

AZ IT BIZTONSÁG ÉRDEKEL!

Hogy ne kelljen tartanunk többet a váratlan helyzetektől:

Vállaljuk a két alapdokumentum megírását:

Üzletfolytonossági terv (BCP), hogy tudatosan készüljünk váratlan eseményekre.
Disaster Recovery Plan (DRP), ha már megtörtént a baj, tudjuk, hogyan tovább!

SEGÍTSETEK EBBEN!

A koronavírus egyik napról a másikra felborította a megszokott életünket, és előnyre az tehet szert, aki minél előbb alkalmazkodik a ráadásul naponta változó kihívásokhoz.  Aki nem hajlik, törik – tartja a mondás. Te elég reziliens vagy?