Koronavírus a munkahelyen
Az élet nem áll meg, csak átalakul.
A járvány egyik következménye, hogy sok vállalatnak váratlanul, rövid időn belül kell átállnia a személyes, fizikai kapcsolatokon alapuló munkavégzésről az otthonról történő munkavégzésre, ami viszont számos kérdést felvet.
Mi az ésszerű eljárás krízishelyzetben?
A munkáltatótól elvárható, hogy részletes tájékoztatást nyújtson a koronavírussal kapcsolatos legfontosabb tudnivalókról – tünetek, terjedés módja, lappangás, megelőzés – valamint arról, hogy a vírussal való érintkezésük esetén a munkavállalók kihez fordulhatnak.
Ezzel egyidőben a foglalkoztatottaknak is tájékoztatniuk kell a munkáltatót arról, ha bármilyen, a munkahelyet, munkatársakat vagy partnereket érintő kockázatokról van tudomásuk.
A munkáltató feladata az egészséget nem veszélyeztető munkavégzés követelményeit – adott esetben fertőtlenítőszereket, maszkot, kesztyűt – biztosítani, és az ahhoz kapcsolódó adatkezelési folyamatokat kialakítani. Ehhez adott esetben célszerű adatvédelmi tisztviselő (DPO) bevonását alkalmazni.
Szervezd ki adatvédelmi feladataidat hozzánk!
A vészhelyzetek szabályozására ajánlott pandémiás vagy üzletfolytonossági tervet (BCP) készíteni, melyben célszerű kitérni:
- a válságstáb felállítására, vagyis a kulcsszereplők – köztük a döntéshozók, és a külső-belső kommunikációért felelős szereplők, valamint a sérülékeny csoportok – a várandós vagy idősödő kollégák – beazonosítása;
- a működés kritikus pontjainak feltárása;
- a legkevesebb fizikai érintkezést igénylő munkarend kidolgozása;
- a tájékoztatást elősegítő hatékony kommunikációs csatornák kiépítésére;
- az alkalmazott intézkedések adatvédelmi kockázatainak mérlegelésére
Segítünk az üzletfolytonossági terv megírásában is!
Mi a home office jogi háttere?
Az otthonról történő munkavégzés alapja három eset lehet:
- Általános szabályzat alapján
Ez nem a speciális járványügyi helyzetre, hanem az általános működésre vonatkozik. A munkáltató rendelkezhet általános szabályzattal az otthoni munkavégzésre vonatkozóan.
- Munkáltatói utasításra
A munkáltató utasíthatja a munkavállalókat otthoni munkavégzésre, ám ennek jogszabályi kerete 44 munkanap lehet.
- Speciális esetek
Vannak azonban olyan esetek, mikor a munka nem végezhető otthonról, a munkáltató mégis a munkavállaló távoltartását szeretné, mert feltételezi, hogy fertőzött helyen tartózkodott, vagy fertőzött személyekkel érintkezett. A munkáltató eszköze ilyenkor az állásidő, aminek idején – egyéb megállapodás hiányában – munkabér ugyanúgy megilleti a munkavállalót. Kivéve, ha a munkáltató elháríthatatlan külső okra hivatkozik, aminek alkalmazásának jogosságára viszont nincs általános szabály, azt minden egyes esetben külön mérlegelni kell.
Mi a munkavállaló kötelezettsége home office-ban?
A munkavállalónak otthoni munkavégzés során is kötelessége ugyanúgy rendelkezésre állni, a home office ugyanis nem jelent automatikusan kötetlen munkaidőt.
Milyen informatikai megoldások segítik a távmunkát?
Amikor hirtelen otthon találjuk magunkat, nehéznek fognak tűnni olyan egyszerű dolgok, amiket eddig természetesnek vettünk:
- Egy-egy feladat pontosítása
- Csoportos megbeszélések
- Jelszavaink, dokumentumok elérése
Ráadásul ott lesz az örök kérdés: hogyan maradhatnak hatékonyak és biztonságosak ezek a tevékenységek távolról is?
Mi ezeket a megoldásokat ajánljuk:
Hogy pörgős maradjon minden:
A csapatmunkát számos eszköz támogatja, de amikre biztosan szükséged lesz:
- Egy feladatkezelő alkalmazás, hogy mindig tudd hogyan haladnak a feladatok; kinek, mikor, min kell dolgoznia!
- Egy ügyféltámogató rendszer, hogy a bejelentéseket hatékonyan tudd kezelni úgy, hogy az egyedi válaszidők (SLA) is figyelembe legyenek véve!
- Egy interaktív dokumentumtár, hogy közösen szerkeszthessetek dokumentumokat legyen szó akár munkatársaknak, vagy ügyfeleknek szóló anyagokról.
A jelenlegi helyzetre való tekintettel a MORESIMP csapata több olyan szoftvert is tud ajánlani, ami megoldja a fenti folyamatokat, bizonyos felhasználószámig a felhőben, ingyen!
És biztonságos:
A távmunka támogatásával a szervezetek kinyitják belső rendszereiket, így az adatmozgások monitorozására, és az IT biztonságra kiemelt figyelmet kell fordítani.
- A végponti eszközök védelme és a fájlmozgások monitorozása méginkább előtérbe kerül. A Panda Security megoldásai védelmet biztosítanak nulladik napi támadások, vírusok és adatlopás ellen.
- A jelszóvédelem és a jogosultságkezelés a távoli munkavégzés során az átláthatóságot segíti. A PassMan vállalati jelszókezelő szoftver titkosítva tárolja az érzékeny üzleti információkat nyitó jelszavakat.
- A munkavállalókat fel kell készíteni a biztonságtudatos eszközhasználatra, a célzott adathalász levelekre. Tapasztalt információbiztonsági felelősünk távoktatás keretében segít!
Ha bármelyik fenti témakör érdekel, vagy szeretnéd tudni, hogy indulj el, keress minket!
Hogy ne kelljen tartanunk többet a váratlan helyzetektől:
Vállaljuk a két alapdokumentum megírását:
Üzletfolytonossági terv (BCP), hogy tudatosan készüljünk váratlan eseményekre.
Disaster Recovery Plan (DRP), ha már megtörtént a baj, tudjuk, hogyan tovább!
A koronavírus egyik napról a másikra felborította a megszokott életünket, és előnyre az tehet szert, aki minél előbb alkalmazkodik a ráadásul naponta változó kihívásokhoz. Aki nem hajlik, törik – tartja a mondás. Te elég reziliens vagy?