Hogyan növelheti a közösségi médiás kampányainak hatékonyságát úgy, hogy az megfeleljen a legújabb adatvédelmi előírásoknak? Szántó Péter productivity hacker öt példán keresztül mutatja be a lehetőségeket.
Lelövöm a poént: mondd meg a fogyasztóidnak, hogy milyen adatokat kérsz el, mire fogod őket használni, és legfőképpen azt, hogy ez miért lesz nekik jó. Mindig inspirálnak a kreatív közösségi média kampányok, ezért összegyűjtöttem a legjobbak közül néhányat, és kielemeztem, hogyan lehetett volna tovább javítani személyre szabással úgy, hogy ne sértsék meg vele a GDPR rendelkezéseit.
Az olyan közösségi média oldalak, mint a Facebook, szinte minden lehetséges módon személyre szabják a felhasználói élményt. Megpróbálják megérteni, kik a látogatóik és milyen típusú tartalom lenne releváns számukra, illetve mi által javítanának a UX-en, azaz a felhasználói élményen. A közösségi média kampányok azonban gyakran nem használják ki a személyre szabás lehetőségét.
Facebook-botrányok ide vagy oda, érdemes a fogyasztóink szokásait figyelni és elemzeni. Ezért továbbra is érdemes információt gyűjteni a Facebook-rajongók személyes és a szakmai érdeklődési köréről, összevetni ezeket a saját felületeinken való viselkedéssel, majd a kapott adatok alapján különböző személyére szabási lépéseket tenni.
1. Az utolsó szelfi
A Snapchaten küldött fényképek 10 másodperc után eltűnnek, és nincs lehetőségünk újranézni őket. A WWF arra használta ezt a mechanizmust, hogy bemutassa, ugyanez megtörténhet a veszélyeztetett fajokkal is. A szervezet tigrisekről, medvékről és más állatokról küldött képeket az alkalmazáson keresztül, és arra kérte a követőit, hogy osszák meg a képeket, vagy adományozzanak, mielőtt eltűnnének ezek a fajok. Kampányuk sokkal sikeresebb volt, mint várták. A WWF eredetileg a milleniumi nemzedéket akarta elérni a fotókkal, de a végén az üzenetük sokkal szélesebb közönséghez is eljutott. A képek 120 millió Twitter felhasználót értek el egy hét alatt, ami mintegy fele a közösségi média összes felhasználójának.
Hogyan lehetne javítani rajta? Ez a kivételes kampány még hatékonyabb lett volna, ha olyan állatok képét osztották volna meg, amilyeneket a felhasználók akarnak: az extrém sportok szerelmeseinek tigriseket, a Tai Chi rajongóknak pandákat mutathatott volna.
2. Márkák márkája
A Newcastle Brown Ale megpróbálta társfinanszírozni a 2015-ös legnagyobb amerikai fociesemény tévéreklámját – de hiányzott hozzá 4,5 millió dollár. „A Newcastle úgy döntött, hogy a shareing economy lesz a megoldás, mely népszerűvé tette az Ubert, a Kickstartert, AirBnB-t és a City Bikeot is. A tervünk egyszerű volt. Mi alapvetően hirdetéseket adtunk el a saját hirdetéseinken belül, majd megkértünk 20-30 különböző márkát, hogy hirdessenek velünk a műsoridő alatt, majd ezt a 20-30 márkát egy nagy reklámként adtuk le”- magyarázták az ötletüket. A terv bevált, és nem sokkal azután a Facebook-on is elkezdtek megjelenni a hirdetések. Több mint 400 vállalatot értek el, és 38 márka logója volt látható a társfinanszírozott reklámban.
Hogyan lehetne javítani rajta? Sokan követnek vagy kedvelnek márkákat a Facebook-on. A barátaik ízlésén alapuló információk alapján tudunk következtetni arra, hogy melyik még nem ismert márka tetszene a felhasználónak. A résztvevő cégeknek különböző hirdetéseket kellett volna létrehozni, ezáltal nagyobb eséllyel vettek volna részt a cégek a reklámozásban.
3. Whole Foods
A Facebookon bevezetett automatikus videólejátszási funkciók fontosabb szerepet játszanak a Facebook-marketingben, mint valaha. Talán ez az oka annak, hogy az amerikai Whole Foods, a bioélelmiszerekre szakosodott áruházlánc néhány hónappal ezelőtt úgy döntött, rövid főzős videókat posztol a Facebook-oldalára. Legtöbbjük egészséges ételek elkészítéséről szól, van azonban néhány, ami gyakorlati tippeket tartalmaz azok számára, akik szeretik a főzést. A videók gyorsan népszerűvé váltak az áruházlánc rajongóinak körében, és számos videót több mint 10 ezerszer játszottak le a felhasználók.
Hogyan lehetne javítani rajta? Sokan osztanak meg információkat a élelmiszer-preferenciáikról a Facebook-on. Például néhány évvel ezelőtt az egyik legnépszerűbb Facebook-oldal Magyarországon egy csokoládémárkáé volt, és még mindig milliónyi rajongója van. Ahelyett tehát, hogy ugyanazokat a videókat mutatjuk minden rajongónak, az étkezési szokásaik alapján kellene szelektálni az információt. Mi lehet jobb annál, mint amikor a kedvenc ételedről készült videó fogad a Facabookon?
4. Bud for buds
A Budweiser létrehozott egy Facebook-promóciót, amely lehetővé teszi, hogy vegyél egy sört egy barátodnak akkor is, ha nem tudtok személyesen találkozni. A márka kifejlesztett egy alkalmazást a kampányukhoz, és több bárral, illetve étteremmel partnerséget kötöttek, melyek elfogadják az alkalmazáson keresztül küldött kuponokat. „Akár a születésnapodat ünnepled, akár előléptetnek a munkahelyeden, vagy eljegyztek, esetleg egyszerűen csak vége egy hosszú munkahétnek, hidald át a fizikai és digitális világot, és küldj a haverodnak egy sört a Facebookon ” foglalta össze a Budweiser az ötlet lényegét. Kiderült, hogy az emberek kedvelik a Facebookon „átvehető” sört, és szinte az összes kiváltott kupont elküldték az applikáción keresztül. Az eredmény: háromszor annyi Budweisert adtak el a résztvevő bárokban, mint korábban.
Hogyan lehetne javítani rajta? A felhasználói adatokat, amit a márka a kampány során összegyűjtött, arra is lehetett volna használni, hogy értesítsék őket az új sörökről, amiket valószínűleg szeretnek, vagy olyan hirdetéseket hozzanak létre, melyek figyelembe veszik a felhasználók szokásait – például, hogy milyen bárokat preferálnak.
Az 5. pontot a HVG oldalán lehet elolvasni!